dilluns, 12 de desembre de 2016

Creem titelles a l'Institut Viladecavalls

Els alumnes de reforç de 4t d’ESO de l’Institut Viladecavalls han creat uns titelles d’extraterrestres per l’espectacle que realitzaran els companys i companyes del Batxillerat artístic de l’institut. 




Coordinador: Cristian Clapera
Curs acadèmic: 2016-17
Nivell: 4t
Àmbit d’implicació: Projecte de cicle
Competències: Tractament de la Informació i competència digital, Autonomia i Iniciativa personal i Artística i Cultural

Àrees: Visual i plàstica; llengua catalana

Objectius:
  • Estimular la creativitat i la imaginació dels alumnes a partir de la creació d’uns titelles
  • Experimentar de primera mà el procés de creació i les seves fases
  • Potenciar el treball en xarxa amb altres cursos
  • Potenciar la motivació de l’alumnat
  • Treballar en equip i cooperar entre alumnes


    video



    Metodologia:

    Els nois i noies van rebre la demanda per part dels alumnes de batxillerat de fer uns titelles per un espectacle que duran a terme aquest curs.
    El primer que van fer va ser crear patrons que els hi servirien per poder muntar una esfera (estàndard per tots) d’espuma. Una vegada tenien la base, cada alumne va haver de desenvolupar la seva imaginació i creativitat per tal de donar-li forma i personalitat al titella. Posteriorment, els ninots van ser pintats amb esprais i hi van incorporar ulls i petits detalls. Com que l’espectacle es realitzarà a les fosques, els alumnes van haver de pensar alguna idea que permetés que els titelles destaquessin. Així doncs, els hi han incorporat petits leds i una pintura luminescent a la boca que brilla a les fosques.

    Una vegada fets els titelles, se’ls va plantejar un altre repte: crear una estructura per poder guardar i exposar aquestes creacions. Cada alumne disposava d’una caixa que havia de personalitzar amb el nom del titella. Van haver d’inventar-se un nom per cada ninot. El nom havia de seguir les següents premisses: havia de contenir 3 consonants i 1 vocal i, a més, una d’aquestes lletres hauria de ser la inicial del creador o creadora.

    Cada caixa també disposa d’un codi QR, el qual conté un vídeo del titella i de l’autor/a i un àudio amb un text que han realitzat anteriorment a l’àrea de llengua. 

    Valoració:

    Aquesta pràctica permet a l’alumnat treballar a partir del plantejament de problemes i necessitats. Estimula la motivació, la creativitat i imaginació dels nois i noies, a més de sentir-se partícips d’un procés de creació on al final poden veure i mostrar els resultats obtinguts. A part de treballar manualment, també introdueix l'alumnat al món de les noves tecnologies treballant la creació i l'utilitzat dels codis QR. El seu treball es veu reconegut ja que serà el protagonista de l’espectacle que realitzarà l’alumnat de batxillerat. Altrament, quan ja s’hagi realitzat el show, les creacions estaran exposades als vestíbul de l’institut per tal de que les puguin veure tots els seus companys i companyes. Així doncs, és una pràctica molt útil i motivadora, que permet als alumnes treballar col·laborativament i que potencia el treball en xarxa. 

    Conceptes clau: titelles, creació, creativitat
    Blog elaborat pel Centre de Recursos Pedagògics Vallès Occidental 2 amb la col·laboració d'Olga Cachón Marinel·lo, Xènia Claret Roigé, Marta Garcia Castañé, Mariona Mampel Gibert i Anna Mondéjar González.